יום שבת, 25 בדצמבר 2010

מרק של כל טוב....










































קמצוץ מזה , חופן מזה. זה סוג הבישול שתמיד ייחלתי לו. אבל מעולם לא הייתי טובה בסוג הבישול האקראי הזה.. של לקחת כל מיני חומרים ובמטה קסם ליצור ארוחה. אני זקוקה לתכנון : לדעת מה אני רוצה להכין , להבין בהיגיון מה הולך עם מה, להרכיב ארוחה שיהיה בה , איזון נכון של טעמים , נושא אחד שעובר כחוט השני לאורך כל הארוחה.


לבדוק את המזווה , להרכיב רשימת קניות. הכי חשוב .. לבשל לפי מתכון!!

כשהמתכון הופך להיות יותר מוכר לי , אני מרגישה חופשיה לשנות את המרכיבים , להוסיף ולגרוע לטעמי.

כל זה נכון עד שגיליתי את עולם המרקים. כמובן שכל חיי אני מכורה למרק , וחושבת שזה אחד מסוגי המאכלים הכי מנחמים שיש.

מכל סוגי האוכל שניתן לבשל במטבח , מרק הוא אחד מסוגי התבשילים שמאפשר לכל אחד להיות קוסם , וליצור מכלום כמעט , קדירה נפלאה.

לאחר ששוחררתי מחבלי "עקבי אחר ההוראות" ויצאתי לחופשי... גיליתי את הכיף בלהכין מאכל באופן ספונטאני. לקחת חומרים שיש לי , להבין את הטעם הסופי שאני רוצה להעניק למרק ומשם לאלתר ובכל פעם ליצור מרק חדש.

לפעמים אני משתמשת בציר , אם אין לי ציר , אז רק מים. כל ירק כמעט בא בחשבון, אין סוף צירופים של קטניות ודגנים , תבלינים ככל העולה על דעתי . כך בכל פעם אני יוצרת מרק שנושא את החותמת שלי ושל טעמי.

אני נותנת לעונות השנה ולמצאי בשוק לגרות את חושי . אני רואה את הירק כשהוא בשיאו , עוד כשכל רגבי האדמה עליו . יודעת בדיוק איך אסיר בעדינות את האדמה ואחשוף את הירק במלוא תפארתו . אקלוף אותו בעדינות , נותנת לריח ולצבעים למלאות את חושיי.

כל לגימה מהמרק , מזכירה לי את חסד האדמה....






















מרק של כל טוב...
מצרכים:
אז כמו באלתורים.. אתם יכולים למעשה להשתמש בכל ירק.
למרק הזה השתמשתי ב:
2 סלקים חתוכים לקוביות
2-3 קישואים , זוקיני , צהובים , מנומרים , מה שאני מוצאת. קישואים אני אף פעם לא מקלפת . הקליפה שומרת על הירק שיהיה קראנצ'י.
3 גזרים קלופים וחתוכים לקוביות.
2 פרסות (כרישה) תמיד! קצוצות .
1 שורש פטרוזיליה , לקלוף ולחתוך לקוביות קטנות.
1 שורש סלרי , לקלוף ולחתוך לקוביות קטנות.
2 עגבניות ,לא קלופות , חתוכות ל4
חתיכה דלעת , חתוכה לקוביות גדולות.
1 בטטה , קלופה וחתוכה לקוביות.
2 תפוחי אדמה , קלופים וחתוכים לקוביות.
מספר ענפי תימין. ( להוציא לאחר הטיגון הראשוני)
1 בצל גדול , קצוץ דק.
לפעמים אני מצרפת גם 2-3 שיני שום קצוצות.
3 כפות שמן זית.
1/2 כוס גריסים \ שעועית לבנה או אחרת \ עדשים כתומות או שחורות....
25 גר. חמאה. לא הכרחי , אך מעניק טעמים נוספים . אם לא שמים חמאה , מוסיפים עוד 2 כפות שמן זית.
מלח , פלפל שחור בנדיבות \ תבלינים אחרים...
1 כף גדושה אבקת מרק טוב . תראו שעוד תהיה חזרה בגדול לעניין אבקת מרק העוף.
חופן שמיר ופטרוזיליה קצוצים דק.
כמובן שאפשר להוסיף ולהחסיר מהרשימה שהיא רק בגדר המלצה..





















































ההכנה:
מניחים את הבצל , הפרסה , והשום בסיר רחב. מוסיפים שמן זית וחמאה ותימין ומזהיבים.


מוסיפים את הסלרי ,ושורש הפטרוזיליה ומטגנים עוד דקה.
מוסיפים את שאר הירקות , מטגנים ומערבבים היטב.



מוסיפים את הדגן או הקטניה שבחרתם. אם בחומוס או שעועית אנו עוסקים, כדאי לבשל למחצה במים , בנפרד , ורק אז להוסיף למרק.
מבשלים עד שרך , אך לא סמרטוטי . מתבלים .
מוסיפים את השמיר והפטרוזיליה , שנייה לפני תום הבישול.


סיר גדול שיעשה לכם חם בבטן ובלב



6 תגובות:

  1. נראה טוב!
    אני אעשה השבוע (בלי שמיר בשבילי אבל :))

    השבמחק
  2. תודה מרים
    מבטיחה לך מרק של כל טוב:-))
    שבוע נפלא...
    חיה.

    השבמחק
  3. מרק טוב זה הדבר שהכי כייף לאכול בסופו של יום. האוכל הכי מנחם ומחמם.

    השבמחק
  4. תודה רוני.
    שבוע נפלא...
    חיה.

    השבמחק
  5. אני ממש אוהבת את צילומי הירקות. הם ממש יפים :)
    ואפשר שאלה? העלים הירוקים ורודים, הם העלים של הסלק? איפה קנית אותם?

    השבמחק
  6. תודה על המחמאה..
    העלים הם אכן עלי הסלק , אותם קניתי עם הסלק שמחובר אליהים:-)) בשוק האיכרים בנמל תל אביב... מומלץ מאד , אם טרם ביקרת.
    חיה.

    השבמחק