יום שלישי, 25 בינואר 2011

פוקאצ'ה משובצת בזיתים ועגבניות מיובשות

















אפייה בשבילי הוא סוג של אושר. אפייה עם שמרים הוא סוג של ניצחון.


בכל פעם ,כשאני מחליטה לאפות משהו עם שמרים ,אני מתמלאת בספקות , מתח וציפייה דרוכה . האם השמרים יתססו ויעלו ?הבצק יתפח? המאפה יהיה כמו שייחלתי לו?

תמיד נדמה לי שהשמרים לא הגביהו עוף מספיק והבצק יכול היה להשתדל יותר.

אני שמה שם את הכול !! מפנה זמן ולא עושה שום דבר אחר במקביל , לשה מספיק זמן , מאפשרת זמן תפיחה נדיב ,אפילו יותר מהמקובל... משגיחה על המאפה ולא משה מהתנור .

אז כן לרוב אני מתוגמלת בנדיבות , לעיתים נדמה לי שיכולתי להצליח יותר.

פוקאצ'ה אני אוהבת במיוחד , הבצק צריך לתפוח במידה , ואת רוב הטעמים אפשר לזקוף לטובת מה ששמים למעלה ,כך שהבצק הוא כוכב משני בעלילה.

נכון שהוא צריך להיות רך ומלא בועות , ובגלל עוביו כדאי להשגיח על זמן האפייה. אבל מגוון האפשרויות שהמאפה הזה מעניק הוא אין סופי כמעט...

את הפוקאצ'ה הזו ראיתי באחד מנסיעותיי לאיטליה . התפעלתי מהרעיון וכמובן שהחלטתי ליישם . לא הייתי צריכה מתכון , כי בסיס הבצק הוא של כל מתכון פוקאצ'ה שתבחרו . את העניין מעניקה כאן התוספת שנמצאת בתוך הבצק !! מאד מעניין ומאד מאד טעים.

אני הוספתי גם גבינת פרמזן למעלה . הגשתי את הפוקאצ'ה לצד מרק מינסטרונה נפלא( מתכון בהמשך) וכחלק מקונספט שלם של ארוחה איטלקית...

לרשימה הזו של המצרכים לא תידרשו לרוץ לקניות , בד"כ הם זמינים בכל בית.

4 כוסות קמח מנופה.

1ו1/2 כוסות מים פושרים.

30 גר. שמרים טריים או 1 ו1/2 כפיות שמרים יבשים.

1 כפית מלח.

1/3 כוס שמן זית

1 כוס זיתים קצוצים מאיזה סוג שיש ,אני השתמשתי ב1/2 כוס זיתי קלמטה , 1/2 כוס זיתים ירוקים + 1/4 כוס עגבניות לחות.
מלח גס

שמן זית

1/2 כוס גבינת פרמזן מגורדת.

ההכנה:
ממיסים את השמרים עם מחצית מהמים הפושרים ומניחים ל 10 דק'.

מנפים את הקמח בקערה ,מוסיפים את המלח ומערבבים.

יוצרים גומה בבצק ,מוסיפים את השמרים ואת שארית המים הפושרים ולשים לבצק . מוסיפים עוד מים פושרים אם צריך.

ממשיכים לעבד וללוש את הבצק עוד כ-5 דק' . אפשר לעשות את פעולת הלישה במעבד מזון , אני אוהבת לחוש את הבצק בידיים.

משמנים קערה בכף שמן זית , הופכים את הבצק בתוך השמן כדי שיהיה מכוסה כולו . עוטפים בניילון נצמד ומגבת . משאירים לתפיחה כשעתיים.

עכשיו אפשר ללכת לטייל . להתקשר לחברה ,ולסדר ציפורניים תוך כדי... לצפות בסדרה אהובה , או סתם לתרגל יוגה....

אחרי שעתיים ,או כאשר הבצק הכפיל את נפחו , מרדדים אותו מעט .

מייבשים במגבת נייר את הזיתים , מניחים את הזיתים הקצוצים והעגבניות הקצוצות מעל לבצק . לשים ומעבדים עד שכל התערובת נבלעת היטב בבצק.











מחלקים את הבצק לשניים. מרדדים על משטח מקומח לקוטר שאתם רוצים. קוטר קטן יותר ,הפוקצ'ה תהייה יותר עבה ולהיפך . אני אוהבת פוקאצ'ה דקה וקריספית.



משמנים את התבנית הנבחרת ,עגולה ,מלבנית ....

יוצקים גם כ- 2 כפות שמן על כל פוקאצ'ה ,מורחים על פני שטחה את השמן . מכסים בניילון נצמד ומגבת ומניחים להתפחה כשעה נוספת או עד שהבצק מכפיל את נפחו.




מחממים את התנור לחום של 200 מעלות.

יוצרים גומות בבצק בעזרת אצבעות הידיים . יוצקים עוד כף שמן ומורחים על פני הבצק. מפזרים מעט מלח גס וגבינת פרמזן מגורדת . 1/4 כוס לכל פוקאצ'ה.

אופים עד לצבע זהוב עמוק.

4 תגובות:

  1. איזה כייף אחד מתמשך של תיאורים ,תמונות וצבעים:-)
    חיה אילונה דר

    השבמחק
  2. איזה כייף לאפות עם שמרים! אני איתך בעניין הזה. מאוד אוהבת את העבודה, הציפייה וכמובן התוצאה! גם לי יצא לאפות השבוע פוקאצ'ה וזה באמת מושלם ליד מרק או כחלק מארוחת ערב קלה. נהנתי לקרוא וגם לשטוף את העיניים.

    השבמחק
  3. איזה יופי, פשוט הורס! גם אני בסוג של היסטריה או כמו שאני אוהבת לקרוא לזה "בשמירת הריון" אחר בצק השמרים שלי. זה עיסוק מאד מעייף, אך מאד מתגמל לבסוף כמו תינוק קטן וחמים.
    תמונות נהדרות ומעוררות תאבון!

    השבמחק
  4. תודה רבה!!! שבוע נפלא...
    חיה.

    השבמחק