יום שני, 20 בינואר 2014

כשהחורף נותן לך סלק








הסלק מבטא את טעם האדמה , אמרו את זה קודם לפני , לא משנה


כשתלכו לקנות סלקים , תקנו את הקטנים שבשרם מוצק , עורם מתוח והם  אדומים  - סגולים ומבריקים


ראיתי כבר כאלה שעליהם נבלו ובשרם רך , נגיעה בהם משאירה עקבות . אני מרחמת עליהם , כמו על עוד המון דברים שהפוטנציאל שלהם לא מומש.


אני אוהבת את שלי מלאי חיים , בטח שרגבי בוץ מרגשים אותי , כי אני מבינה שחפרו אותם מהאדמה , חילצו אותם בעדינות , בדיוק בשבילי. כשגשום וקר האדמה נותנת סלק בנדיבות , לכן אל תגעו בכלל בסלק בקיץ , תמתינו בסבלנות , כל דבר בעיתו.
אני גם יודעת כמה מתוקים הם ברעננותם , ואיך אפייה בתנור תאפשר להם להוציא יותר מתיקות  ותקרמל אותם  , עטופים בסוכרים של עצמם .
 
אני לא אוהבת לבשל סלק , כי אני לא יכולה לראות איך הסלק מאבד את צבעו לתוך המים , כאילו מוציא את נשמתו בשלבים. אני אוהבת שכל האדום כלוא בפנים וברגע האמת , הוא יעניק את צבעו לכל מה שלידו .
אז אני מקרצפת אותו במברשת קטנה , נזהרת לא לפצוע בבשרו . אוהבת לראות את ידיי נצבעות בצבעו האדום.
אני מניחה את הסלקים בתנור בשלמותם או חצויים , מזליפה שמן זית בנדיבות , מלח גס ופלפל שחור גרוס . לפעמים גם ענף או שניים של תימין וזהו .
 
ברוב הפעמים ,אני מעדיפה אותם חיים  . אוהבת את הטעם האדמתי שלהם ורק מתבלת אותם כל פעם קצת אחרת .
 
קרפצ'יו סלק עם אפונת וסאבי
 
 רוטב פיוז'וני שמשתדך נהדר לטעמי הסלק שבא כמו שהוא , ללא בישול . חשוב לפרוס דק את הסלק באמצעות סכין חדה מאד או מנדולינה

מה צריך שיהיה בבית
 
4 סלקים טריים מאד בגודל בינוני
2 בצלים ירוקים קצוצים
2 כפות אפונת וסאבי קצוצה
לרוטב:
מיץ  מ - 2   לימון ליים  או  מיץ מ 1  לימון רגיל
2 כפות חומץ בלסמי
1 כף סילאן
4 כפות שמן זית מאיכות טובה
1 כף רוטב סויה
1 כף יוזו  (מעניק טעם הדרים עדין)
1/2 פלפל צ'ילי קצוץ דק
1 כף חומץ אורז
1 כף מירין
מלח גס לפי הטעם
 
ההכנה:
פורסים את הסלק לפרוסות דקיקות .
מערבבים את כל חומרי הרוטב .
משרים את הסלק  ברוטב למשך שעה לפחות .
מוציאים מהרוטב , ומסדרים על צלחת גדולה בחפיפה .
מטפטפים 4 כפות מהרוטב למעלה .
 מפזרים את הבצל והוסאבי ומגישים מיד .
 
דאיקון וסלקים צבעוניים :
 
 
 


 
מה  צריך :
 
2 צנון דאיקון , יש לו טעם לא חריף מידי , עם רמז  לוסאבי .
3 סלקים אדומים  בינוניים
3 סלקים וורודים
 3 סלקים צהובים  (אם יש)
אם אין משתמשים בדאיקון וסלקים טריים מאד אדומים .
2 בצלים ירוקים קצוצים דק
1/4 חב' כוסברה או פטרוזיליה  שטופים וקצוצים דק  או גם וגם
 מיץ מ - 2  ליים קטנים+ 1/2 לימון (אם אין משתמשים ב1 לימון )
2 כפות שמן זית
 מלח גס
1/2 פלפל צ'ילי קצוץ דק
1 כף ג'ינג'ר מוחמץ לבן
 
 

ההכנה :
 מגרדים על מגרדת לקערה את הדאיקון והסלקים

 
מוסיפים את שאר החומרים .
 
 
 
 
 
 
 
 

מערבבים היטב ואוכלים מיד .
  


 






 

3 תגובות:

  1. נראה מעולה!!!
    מאיפה הסלקים הצבעוניים? שוק אכרים כזה או אחר? כי הם אינם זמינים בכל מקום...
    בגזרים צבעוניים נתקלתי בזמינות גבוהה יותר דווקא

    השבמחק
  2. נכון , בשוק האיכרים
    תודה
    חיה

    השבמחק
  3. יש תחליף ליוזו? זה נורא יקר

    השבמחק